نام برند به کسب و کار شما هویت و شخصیت می‌بخشد و شما را از رقبا متمایز می‌کند. همین مهم‌ترین دلیلی است که هر کسب و کاری برای خودش یک اسم منحصر به فرد دارد.

نام برند به کسب و کار شما هویت و شخصیت می‌بخشد و شما را از رقبا متمایز می‌کند. همین مهم‌ترین دلیلی است که هر کسب و کاری برای خودش یک اسم منحصر به فرد دارد. البته هنوز هم مغازه‌هایی هستند که بدون توجه به موضوع کاری خودشان یک اسم همگانی مثل خسروی و برادران را روی مغازه می‌گذارند.

حالا به نظر شما مشتری چطور باید متوجه شود که مغازه خسروی و برادران چه محصول یا خدماتی دارد؟ اگر می‌خواهید یک کسب و کار حرفه‌ای داشته باشید، قید این اسم‌ها را بزنید و یک اسم خلاقانه و مرتبط با کسب و کارتان انتخاب کنید.

اسم‌های پیشنهادی خودتان را روی کاغذ بنویسید و ببینید کدام یک از این اسامی مشخصه‌های لازم برای انتخاب اسم خلاقانه لیست ما را دارد. با ما در ادامه همراه باشید.

نحوه انتخاب اسم مغازه خلاقانه

بسیاری از افراد در زمان راه اندازی کسب و کار اهمیتی به انتخاب اسم مغازه و فروشگاه نمی‌دهند. اسامی تکراری و بی معنی که در هر کوچه و خیابانی که قدم می‌زنیم، به چشم می‌خورد. مکانیکی شهرام، بربری عمو حسن، فست فود سعید و... که جذابیت خاصی برای افراد ندارد.

از طرف دیگر اسم منحصر به فردی نیست که تا مدت‌ها در ذهن افراد باقی بماند. ممکن است در هر شهر و محله‌ای چندین مکانیکی با نام شهرام وجود داشته باشد. این کسب و کارها چطور می‌خواهند خودشان را متمایز کنند؟

1- اسم ساده و کوتاهی انتخاب کنید

احتمالاً مغازه‌هایی را دیده باشید که با اسم‌های طولانی مثل مبل فروشی اسپارتاکوریا برخورده باشید. اسم طولانی که نه معنا و مفهوم خاصی دارد و نه در ذهن باقی می‌ماند. حالا به نظرتان بهتر نیست که به جای انتخاب این اسم بی معنی یک اسم به یادماندنی‌تر مثل چوبک انتخاب می‌کرد؟

قطعاً اسم چوبک راحت‌تر در ذهن می‌ماند و در زبان‌ها می‌چرخد. پس اولین نکته در زمان انتخاب اسم کوتاه بودن آن است.

2- اسم شما باید مناسب صنف و نوع فعالیتتان باشد

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد انتخاب اسم این است که مناسب با حوزه فعالیت شما باشد. نمی‌توانید اسم مغازه را عینکی بگذارید و در آن عرقیجات گیاهی بفروشید. بسته به نوع کسب و کاری که دارید یک اسم کاملاً مرتبط انتخاب کنید.

مردم باید بتوانند از روی اسم مغازه شما حدس بزنند که در چه صنفی فعالیت می‌کنید. مثلاً بعد از دیدن اسامی مثل عطارباشی و عطارک اولین صنفی که به ذهنمان می‌آید مغازه عطاری است.

 

3- اسم مغازه باید معنا و مفهوم داشته باشد

زمانی که می‌خواهید یک اسم برای مغازه انتخاب کنید حتماً به معنی کلمات هم دقت کنید. بعضی از کلمات ممکن است در گویش‌های مختلف معنی خوبی نداشته باشند. از طرف دیگر می‌توانید با ترکیب چند اسم معنادار یک اسم کوتاه و خلاقانه داشته باشید.

اسامی مثل آپ که از ترکیب دو کلمه آسان و پرداخت شکل گرفته است. شاید آپ در نگاه اول معنای خاصی نداشته باشد اما به خاطر کوتاه بودن کلمه و معنای پشت آن بسیار شناخته شده است.

 

بیشتر بدانید: راهنمای جامع انتخاب اسم برای مغازه

 

4- اسم مغازه حس و حال خوبی داشته باشد

مشتری باید با دیدن اسم مغازه شما حس خوب و مثبتی بگیرد. مثلاً لباس فروشی جعفر و لباس فروشی کاریزما دو مغازه مختلف هستند. شما برای خرید یک کت و شلوار شیک اولین مغازه‌ای که انتخاب می‌کنید کدام یک است؟

قطعاً مغازه کاریزما را برای خرید لباس انتخاب می‌کنید. بعد از خواندن اسم مغازه تصور می‌کنید با یک مغازه شیک و لوکس سر و کار دارید. اما مغازه جعفر بیشتر شبیه به مغازه‌های عمده فروشی بازار است.

 

5- اسم‌های طنز را امتحان کنید

می‌توانید برای انتخاب اسم مغازه کمی چاشنی طنز هم داشته باشید. مثلاً از اسم جیگرطلا برای انتخاب اسم جیگرفروشی انتخاب کنید. این مغازه‌ها در ذهن مردم ماندگارتر هستند و کمی حس شوخ طبعی دارند.

برخی از برندها از قابلیت اسم‌های طنز استفاده می‌کنند تا راحت‌تر سر زبان‌ها بیوفتند.

6- از ترکیب کلمات فارسی و انگلیسی استفاده کنید

می‌توانید با ترکیب کلمات فارسی و انگلیسی هم یک اسم خوب برای مغازه انتخاب کنید. مثلاً جابینجا از ترکیب دو کلمه جاب به معنی شغل و اینجا تشکیل شده است. با این کار می‌توانید یک اسم خاص برای مغازه خودتان داشته باشید. از طرف دیگر اسم مغازه شما معنا و مفهوم درستی خواهد داشت.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به اهمیت انتخاب یک اسم مناسب و خلاقانه برای کسب و کار پرداختیم. اسم برند، هویت و شخصیتی است که به کسب و کار می‌بخشد و از رقبا متمایز می‌کند. انتخاب اسم مناسب باید معنا، مفهوم، و حس خوبی را برای مشتریان به ارمغان بیاورد. در این راستا، نکاتی مانند انتخاب اسم ساده و کوتاه، مرتبط بودن با صنف و فعالیت کسب و کار، داشتن معنا و مفهوم، استفاده از اسامی طنز، و ترکیب کلمات فارسی و انگلیسی مورد توجه قرار گرفت. با رعایت این نکات، می‌توان به انتخاب یک اسم خلاقانه و جذاب برای کسب و کار دست یافت و در ذهن مشتریان به یاد ماند.